چگونگه نمونه کار با کیفیتی داشته باشیم؟

چگونگه نمونه کار با کیفیتی داشته باشیم؟

تجربه ضبط در استدیو برای خیلی از مهارت آموزان رشته گویندگی محدود به تست پایان دوره یا ضبط دکلمه های انتخابی خودشان است

استفاده از امکانات در دسترس که به شما فضای تجربه و کسب مهارت را هدیه می کند بهترین فرصت برای رشد کیفی و مالی شماست

اولین امکان برای گویندگان نظارت بر کار های اجراییست

وقتی هنگام ضبط صدابردار یا ناظر کیفی حضور داشته باشد شما تمرکز بیشتری بر خوانش خود دارید چرا که برسی دقیق اجرای شما برای رعایت صحیح تکنیک ها را بر عهده میگیرد و شما علاوه بر یک ناظر خوب یک مخاطب حرفه ای به صورت زنده دارید، این روند سبب می شود شما اجرا قاطعانه تر و مناسب تری داشته باشید

و اما دومین امکان برای شما داشتن یک فایل سالم و با کیفیت از صدای خودتان است که شما در طول زمان های مختلف با گوش دادن به آن متوجه ارتقا صدا خود و کم و کاستی های آن می شوید؛ اینگونه شما نه تنها یک گوینده بلکه معلم فردی و آگاه برای صدا و بیان خود هستید.

 

 

چگونه سفارشات گویندگی خود را افزایش دهیم؟

همیشه یک نگرانی مهم برای گویندگان وجود دارد که آیا پس از گذراندن دوره های گویندگی و بیان پروری می توانند به واسطه توانمندی در حوزه صدا به کسب درآمد برسند یا سفارش کار های مناسب و حرفه ای را پذیرا باشند؟

ممکن است یک اشتباه شاید هم یک رودربایستی موجب شود آسانی و راه حرفه ای دریافت سفارش را از خود دور کنید و آن پذیرش سفارش هاییست که از طریق دوستان و آشنایان به واسطه شناخت حوزه کاری شما پیشنهاد می شود اما به دلیل ناآگاهی، تعجیل و صرفه جویی در هزینه ها شما را از استاندارد های لازم برای انجام حرفه ای یک پروژه باز می دارد.

اشتباه نکنید:

سفارشات ضبط شده شما نمونه کار و سندی است که به دنبال خود درخواست های دیگر و حتی مهم تری را به دنبال می آورد

 

مواردی که در پذیرش سفارش باید در نظر داشته باشید:

  1. آگاهی به لحن مدنظر و تسلط به خوانش : در خوانش بسیار اهمیت دارد که بدانید برای معرفی و تبلیغات یک مجموعه چگونه پیام مطلب را روشن و واضح به مخاطبین انتقال دهید.  همچنین با انرژی مناسب و تاکیدات دقیق منظور سخن را به درستی برسانید و فرصت حلاجی را به شنونده می بدهید . شما به عنوان گوینده بهتر است متناسب با هدف متن و علائم نگارشی متن را برسی کرده و ابهامی از جملات برای خود باقی نگذارید. چرا که تجربه شما به عنوان گوینده و دقت شما در خوانش حتما کیفیت فایل صوتی تولید شده را بالا می برد.
  2. شناخت پیشینه سفارش دهنده: واضح است که متناسب با هر فضای سفارشی نوع خوانش ما نیز متفاوت می شود، مثلا سفارش یک تیزر برای یک مجموعه غذایی با خوانش یک تیزر رسمی برای برگزاری یک همایش بین المللی متفاوت است . بهتر است شما به عنوان یک گوینده یا به واسطه برند سفارش دهنده یا متنی که به دستتان می رسد و توضیحاتی که به آن ضمیمه شده،  فضا و ژانر مشتری را بشناسید و جذابیت خوانش خود را بالا ببرید.
  3. نیاز سنجی مخاطب و سفارش دهنده : بهترین نقشه راه برای یک خوانش صحیح  آگاهی به نیاز مخاطب و هدف سفارش دهنده است، چرا که گوینده با اگاهی از نیاز مخاطب و خواسته او از یک فایل صوتی که برایش جذاب باشد؛ می تواند ارائه هنرمندانه و اثر بخشی داشته باشد .
  4. تمرین قبل از ضبط: تمرین شما را مسلط می کند، و تسلط به شما قدرت ارائه می دهد. فرض کنید برای اولین بار از یک مسیر جدید سفر می کنیم و از قبل اطلاعی از چگونگی راه نداریم؛ چالش ها برای ما تازه و مواجه ما کند تر و با احتیاط بیشتریست . حالا همان راه را برای چندمین بار تجربه می کنیم و از پستی بلندی های مسیر آگاهیم ، اینجاست که ما با خیال راحت تر و برنامه ریزی بیشتری به سفر می رویم. تمرین ما قبل از ضبط در یک محیط آرام و به دور از استرس به ما کمک می کند که ضبط خسته کننده و مستهلکی را نداشته باشیم و توان کافی را برای اجرا داشته باشیم.
  5. فضای حرفه ای و مناسب برای ضبط: ضبط با تلفن همراه، داخل کمد دیواری و فضاهای این چنین مثل اسکیت سواری روی فرش خانه است که نمی تواند به طور کامل مهارت اسکیت سوار را نشان بدهد و محیط و شرایط برای انجام چنین کاری مهیا نیست . تولید کار خوب نیازمند فضای مناسب و حرفه ایست که گوینده بتواند به دور از دغدغه محیطی با استایل درست فیزیکی، نفس گیری مناسب ضبط مقبولی داشته باشد.
  6. نظارت درست بر ضبط: به عنوان گوینده حرفه ای دو ناظر ضبط همیشه همراه گوینده برای تولید یک ضبط درخشان خواهند بود، اولین ناظر ضبط خود گوینده است که تمرینات و مهارت های صدا و بیان خود را به کار گرفته و صدای خود را بار ها ضبط کرده و شنیده است و می داند بهترین نسخه ی ضبط شده اش چه ویژگی هایی دارد. و دومین ناظر صدابردار است که در لحظه شاهد چگونگی خوانش گوینده است و می تواند احساس و برداشت اش از نوع اجرا را به گوینده منتقل کند و در ضبط مجدد اصلاحات صورت بگیرد.
  7. امکان ویرایش: به عنوان یک گوینده به خودتون حق اشتباه بدید و اگر اوایل راه گویندگی هستید زمان مناسبی را برای ضبط انتخاب کنید چرا که بدون نگرانی و دلواپسی بتوانید اصلاحات مجدد ضبط خود را اعمال کنید و در ضبط مجدد تجربه کافی را به دست بیاورید. به مرور این تکرار کمتر و حرفه ای تر می شود . البته توجه داشته باشید که وسواس بیش ازحد شمارا خسته می کند و توان شما را در ارائه پایین می آورد و دقت در ضبط و اصلاح لحن و مخرج حروف ها و وضوح گفتار برای شما در اولویت باشد . یک الی دو ساعت متناسب با تعداد و نوع سفارش برای هر بار ضبط کافیست… . ( البته به جز سفارشات دوبله و نمایشی)

 

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید…